Preppen: 6 tips voor een gezonde week

Stel je voor: je bent net als ik een drukbezet persoon. En daarom weet ik als geen ander hoe lastig het kan zijn om gezond te blijven eten. Werk, sociale verplichtingen en andere things-to-do vullen mijn agenda, maar één ding is altijd belangrijk: gezond eten, zodat ik genoeg energie heb om alles te kunnen doen wat ik wil.

Gelukkig heb ik 6 handige tips voor je om gezond te blijven eten zonder stress!

Preppen: gezond eten zonder stress
 

Tip 1: Maak een planning

Als ik niet weet wat ik ga eten, raak ik al snel gestrest. Daarom maak ik altijd een planning voor de hele week. Zo weet ik precies welke ingrediënten ik nodig heb en kan ik alles in één keer halen.

Geen last-minute stress meer in de supermarkt! 

Als jij ook zo’n maaltijdplanner wilt gebruiken, dan heb ik goed nieuws voor je. Ik heb namelijk een gratis planner voor je gemaakt die je kunt downloaden.

Hiermee kun je jouw maaltijden voor de hele week plannen en ervoor zorgen dat je altijd genoeg gezonde ingrediënten in huis hebt. En wees gerust, het is helemaal niet nerdy om zo’n planner te gebruiken. Het is juist slim en efficiënt!

Tip 2: Preppen, preppen, preppen

Ik kan niet genoeg benadrukken hoe belangrijk preppen is. Door je maaltijden van tevoren klaar te maken, kun je veel tijd besparen én zorg je ervoor dat je altijd gezond eet. En het hoeft helemaal niet ingewikkeld te zijn.

Ik maak bijvoorbeeld vaak een grote pan soep op zondag en eet daar de hele week van. En ja, soms ben ik zo fanatiek dat mijn hele keuken vol staat met vershoudbakjes met ingrediënten en maaltijden voor de hele week.

Het ziet er misschien wat chaotisch uit, maar het werkt!

Preppen: gezond eten zonder stress
 

Tip 3: Maak het leuk en creatief

Gezond eten hoeft absoluut niet saai te zijn. Maak het leuk en creatief! Experimenteer met verschillende kruiden en specerijen om je maaltijden meer smaak te geven. Probeer nieuwe recepten uit en geef er je eigen draai aan. Maak bijvoorbeeld een gezonde pizza met bloemkoolkorst of een quinoa salade met gegrilde groenten. 

Ook kun je creatief zijn met je presentatie. Maak bijvoorbeeld een leuke, kleurrijke salade en presenteer het als een happy bowl. Of maak gezonde snacks zoals fruit- of groentesticks en serveer het met een lekkere dipsaus.

Door je maaltijden er aantrekkelijk uit te laten zien, wordt het eten ervan een feestje!

Tip 4: Maak gebruik van hulpmiddelen

Er zijn talloze hulpmiddelen die het gezonde leven een stuk makkelijker maken. Denk bijvoorbeeld aan handige en natuurlijk vooral leuke vershoudbakjes of een goede blender. En zo is deze airfryer XXL niet meer uit mijn keuken weg te denken. Hiermee kan ik mijn favoriete snacks en gerechten frituren zonder olie, waardoor ze veel gezonder zijn.

En er zijn natuurlijk nog veel meer gezonde manieren om de airfryer te gebruiken. Zo kun je bijvoorbeeld groenten roosteren, zoals broccoli, paprika en courgette. Door ze in de airfryer te doen krijgen ze een heerlijk krokant laagje en blijven ze toch lekker sappig van binnen.

Ook kun je er gemakkelijk kipfilet in grillen, zonder dat je olie nodig hebt. Zo krijg je een lekker mals stukje vlees, zonder al het overtollige vet. En wat dacht je van een gepofte zoete aardappel? Deze zijn super lekker en gezond, en in de airfryer kun je ze perfect bereiden.

Je hebt geen frituurpan meer nodig en je bespaart ook nog eens een hoop tijd en energie.

Preppen: gezond eten zonder stress
 

Tip 5: Houd het simpel

Gezond eten hoeft niet ingewikkeld te zijn. Soms is een simpele salade of een stuk fruit al genoeg. En als ik echt even geen tijd heb, dan maak ik gebruik van mijn staafmixer of Nutribullet, waarmee ik binnen een paar minuten een heerlijke smoothie, zoals deze Berry Boost in elkaar kan draaien.

Simpel, maar super gezond! En af en toe ga ik gewoon voor een lekkere omelet met groenten. Lekker, simpel én voedzaam.

En als je op zoek bent naar een makkelijke en gezonde maaltijd, dan is soep een goede optie. Je kunt verschillende groenten en kruiden gebruiken om een heerlijke soep te maken.

Denk bijvoorbeeld aan een simpele groentesoep met veel verschillende groenten, of een pompoensoep met gember en kokosmelk voor een wat exotischer tintje.

Soep is ook een handige manier om restjes groenten op te maken. Voeg gewoon wat bouillon toe en laat het geheel zachtjes pruttelen. Zo heb je in een handomdraai een voedzame en smaakvolle maaltijd op tafel.

Tip 6: Wees niet te streng voor jezelf

En tot slot: wees niet te streng voor jezelf. Soms heb je gewoon even geen zin om te koken of heb je behoefte aan iets ongezonds. Dat is helemaal oké!

Geniet er dan ook van, en pak de draad de volgende dag gewoon weer op. Zo kan ik bijvoorbeeld echt genieten van een stukje chocola of een lekker glas wijn (of twee ;-)). Het leven draait immers niet alleen om gezond eten, toch?

Dus, dat waren mijn 6 tips voor gezond eten zonder stress, vanuit mijn eigen ervaring als bezige bij. Hopelijk heb je er wat aan gehad! Gezond eten hoeft echt geen rocket science te zijn.

En onthoud: zelfs als je een keertje de mist in gaat, ben je nog steeds hartstikke gezond bezig.

Preppen: gezond eten zonder stress